Recenze: Za obzor

Čerství novomanželé Virginie a Jake si plní životní sen. Prodají byt v Anglii, v Malajsii si koupí jachtu a vyplují vstříc dobrodružství. Cílem je ostrov Amarante, údajný ráj na zemi. Jenomže brzy zjistí, že opak je pravdou. Tahle cesta nebude vůbec jednoduchá a půjde v ní doslova o život.

Angličanka Emma Bamford vystudovala kreativní psaní a dlouhá léta pracovala jako novinářka pro prestižní média. Tři roky strávila na palubě jachty. Brázdila oceány a nasbírané zkušenosti literárně zpracovala ve dvou cestopisech a vlastně i ve své románové prvotině. „Za obzor“ je psychologický thriller, který právě vydává nakladatelství Vendeta. Jakmile se pustíte do čtení, bude vám jasné, že Emma Bamford je zkušená cestovatelka, která dokáže poutavě vyprávět o tom, co se děje na moři. Své vyprávění okořenila o detektivní zápletku, a tak se rozhodně nebudete nudit.

Přiznejme si, že Za obzor je tak trochu jiný psychologický thriller. Tak schválně, co si pod tím termínem představíte? Milovníci severských thrillerů si představí psychopatické zabijáky, o něco méně psychopatické vyšetřovatele a scény plné nechutností. Milovníci amerických thrillerů si představí sériové vrahy s podivnými choutkami, unavené policisty a hektolitry krve. Všichni se asi shodneme na zamotaných zápletkách, překvapivých zvratech a šokujícím konci. Emma Bamford vsadila spíše na psychologii svých postav, na podrobné vylíčení toho, jak se vyvíjí vzájemné vztahy, a především na popisování toho, co se děje na moři.

Od začátku víme, že se něco přihodilo. Zvědavost vzbudí scéna, kdy kapitán námořnictva najde loď se zraněným mužem a pološílenou ženou, ale budete si muset počkat až téměř do samého závěru, abyste zjistili, co se vlastně stalo. Virginie a Jake se vydali na jachtě na ostrov Amarante, který je podle vyprávění rájem na zemi. Tady se setkávají s dalšími cestovateli a je docela možné, že ne s každým si sednou. Někdo možná skrývá nějaké tajemství a někdo se dopustil zločinu. Za obzor není překombinovaný thriller a skoro si myslím, že zápletky se daly rozvinout tak, aby nadchly i náročného milovníka napětí.

Pravděpodobně se budete bát a budete netrpělivě čekat, co příběh přinese. Emma Bamford skvěle zachází s klaustrofobickým místem, kde se musíte setkávat s ostatními, i když nechcete. Vidí do svých postav a všechno, co o nich napíše, je naprosto uvěřitelné. Sedí jí atmosféra hrůzy a strachu a vy celou dobu budete zvědaví na to, odkud se vynoří zlo. To se na konci dozvíte, v tomhle je příběh poctivý. Je ale spravedlivé poznamenat, že popisování života na lodi je tu až příliš mnoho na úkor detektivna. Detektivní linie se rozeběhne až za polovinou příběhu a vygraduje až v samém závěru.

Chcete-li si zahrát na vyšetřovatele, příběh vám toho příliš nenabídne. Tady stačí jen tipovat. Přesto je znát, že Emma Bamford není v psaní žádným nováčkem. Píše poutavě a dokáže vás vtáhnout do děje. Budete mít pocit, že místa a postavy důvěrně znáte a dozvíte se spoustu zajímavostí o tom, jaký život vedou ti, co se rozhodli vyměnit byt za jachtu. Také se dozvíte, jaké nástrahy na ně čekají. Protože to, co se stalo hlavním postavám, se mohlo přihodit i ve skutečnosti. A z toho vědomí docela mrazí.