Recenze: Vyvolali jsme bouři

Malajsko, 1945. Cecily a její tři děti se pokoušejí vyrovnat s hrůzami druhé světové války. Rodina trpí a nikdo netuší, že tenhle příběh se začal psát před deseti lety. V době, kdy se Cecily zamilovala do japonského generála a stala se špionkou.

Vanessa Chan je spisovatelka a lektorka tvůrčího psaní z Malajska. Nyní žije v Brooklynu a naplno se věnuje psaní románů. Vyvolali jsme bouři je jejím literárním debutem. Kniha byla přeložena do více než dvaceti jazyků a zaznamenala fenomenální úspěch mezi čtenáři a odbornou veřejností. Knihu u nás v těchto dnech vydává nakladatelství Host. Formálně jde o rodinnou ságu říznutou špionážním románem, já bych se přikláněla k první možnosti. Přece jen, tenhle příběh je o vztazích, je velmi intimní, téměř až niterný.

O špionáž tady vlastně ani nejde. Stejně tak nejde ani o historické události nebo politické dějiny. Toto tu je, ale pouze okrajově. Jsou to kulisy pro dokreslení příběhu, který je nadčasový. Prim tu hraje láska ve všech podobách, která je nezávislá na čase nebo místě. Příběh je vyprávěný z pohledu čtyř hrdinů, kteří se ve vyprávění spravedlivě střídají. Chronologické pasáže se prolínají s retrospektivními a my se tak postupně dozvídáme, co Cecily provedla. Autorka už od počátku buduje napětí a příběh dostane takové grády, že by se za ně nemusela stydět leckterá detektivka.

Pokud jste v dějepise nedávali pozor, nevadí to. Autorka zasadila příběh do posledního roku druhé světové války a nám by mělo zajímat pouze to, že Malajsko bylo obsazeno Angličany a poté ho chtěli získat Japonci bojující na straně fašismu. Cecily díky smíšenému původu a zajištěnému manželovi patřila k místní smetánce. Bylo jí předurčeno stát se ženou v domácnosti, ale to ji neuspokojovalo. Ona sama se stala špionkou a tajně snila o lepším světě, v němž bude moci její nejstarší dcera studovat. Ta zatím roznáší čaj v kavárně a uhýbá před nenechavýma rukama japonských vojáků.

Co se týče sexu a intimity, autorka je velmi otevřená. A zároveň brutální. Ale taková byla doba. Cecilyin patnáctiletý syn je znásilněný vojákem a poté odvlečen do pracovního tábora. Nejmladší dcera se převléká za chlapce a nevylézá ze sklepa, aby se nestala nedobrovolnou milenkou vojáků. Cecily ví, že za to, co se děje v její rodině, může ona. Její špionážní činnost ovlivní život všech jejích blízkých, ačkoliv je to jinak, než by vás napadlo. Některé dějové linky jsou smutné a jiné hodně dojemné.

Vyvolali jsme bouři je příběh o lásce, o vztazích a nejednoznačnosti dobra a zla. Nikdo tu není pouze klaďas, nebo padouch. Se všemi postavami se ztotožníte a nejspíš vás překvapí, komu držíte palce. V tomhle ohledu je kniha velmi překvapivá. Zjistila jsem, že mi začíná být odporná postava, která by správně měla stát na straně dobra. A naopak. Vyvolali jsme bouři vyvolá bouři i ve vašich srdcích. Začnete přehodnocovat priority a zamyslíte se nad tím, co je skutečně důležité. Ke konci příběh vygraduje naprosto geniálním způsobem a vy se těšte na několik parádních překvapení. Ne všechno dopadne tak, jak byste si přáli, ale takový je život a kvalitní literatura.