Recenze: Terapeutka

Psycholožka Sara má skvělou kariéru, spokojené manželství a výstavní dům na venkově. Jednoho dne se její manžel vydá na chatu, odkud se záhadně ztratí. Případem se zabývá policie a Sara zjišťuje, že svého manžela vůbec neznala. Anebo nám Sara celou dobu lže?

Norská spisovatelka Helene Floodová (1982) pracuje jako psycholožka v norském centru pro výzkum násilí a traumatického stresu. Věnuje se obětem trestných činů a zabývá se otázkami viny a studu. V roce 2016 získala doktorát a o tři roky později jí vyšel její debutový román. Psychologický thriller Terapeutka byl hned po vydání nominován na prestižní cenu norských knihkupců, práva na vydání byla prodána do devětadvaceti zemí a připravuje se filmová adaptace. U nás knihu vydalo nakladatelství Host.

Temné psychologické thrillery s hororovou atmosférou jsou v poslední době velmi oblíbené a stejně tak jsou oblíbení takzvaní nespolehliví vypravěči. To jsou ti, kterým můžeme, ale také nemusíme věřit. Buď je někdo uvedl v omyl, jejich psychika není docela v pořádku anebo jsou závislí na alkoholu nebo prášcích na spaní a na uklidnění. Nezřídka lžou naprosto záměrně. Terapeutka je oním typem příběhu, kde nemůžete věřit vůbec nikomu. A být vámi, nevěřím ani autorce. Helene Floodová totiž i díky své profesi ví, jak na vás.

Neustále vám bude předkládat falešné stopy, aby vás zmátla a abyste až do poslední stránky netušili, jaká je pravda. Ačkoliv v knize nechybí závažné zločiny, hlavně tu jde o vztahy mezi lidmi. A to vztahy velmi patologické. Na poměrně malé ploše a jen s hrstkou aktérů se jí povedlo vytvořit drama shakespearovských rozměrů. Příběh začíná ve chvíli, kdy úspěšná dětská psycholožka Sara zjistí, že její manžel zmizel z chaty, kde měl strávit pár dní s několika přáteli.

Zoufalá Sara přivolá policii, protože má za to, že se mu stalo něco ošklivého. Policisté rozjedou pátrání a velmi brzy se ukazuje, že ne všechno je tak, jak by mělo být. Řada věcí nesedí, a jak se zdá, sama Sara má dobré důvody k tomu, aby nebyla naprosto upřímná. Na vlastní pěst se pouští do vyšetřování a nám dedukci komplikuje fakt, že ji autorka nechala hovořit v první osobě. Celou kauzu tak sledujeme z jejího pohledu a znovu říkám, buďte ostražití. I naprosté nicotnosti se totiž mohou ukázat jako důležité. Tohle je totiž typ příběhu, kde záleží na každém slovíčku.

A opět jsme u toho. Komu můžeme věřit? Kdo z nich lže a proč to dělá? Je jeden z nich zákeřný manipulátor, nebo jsou oba oběti okolností? Protože jsme v psychologickém thrilleru, je možné i to, že ani jeden není tím, za koho ho považujeme. My víme pouze to, že jejich vztah není zrovna idylický a že se mezi nimi mohlo odehrát cokoliv. Všechny postavy jsou odkoukané ze života a jejich charakteristiky jsou důkladně propracované. Terapeutka si vás velmi rychle podmaní. S úžasem budete sledovat, jak se zápletky komplikují, a co všechno je možné vymyslet. Některé věci jsou hodně drsné, přesto (nebo právě proto) jde o poctivý thriller se vším, co k němu patří.