Recenze: Sběratelé zla

Holly Wakefieldová pracuje jako forenzní psycholožka se specializací na sériové vrahy. Špičkou ve svém oboru se nestala náhodou. Pečlivě skrývá svou minulost a nedovolí démonům, aby ji ovládli. Jak dopadne její první vyšetřování po boku svérázného detektiva Bishopa z Metropolitní policie?

Angličan Mark Griffin (1968) je spisovatel, herec a scénárista. Hned na začátku své spisovatelské dráhy získal třikrát po sobě zlatou medaili na Festivalu spisovatelů. Poté se přestěhoval do Los Angeles, kde se věnoval psaní scénářů. Po návratu do Anglie pokračoval v psaní napínavých příběhů a scénářů k filmům a seriálům. V některých si sám zahrál, a aby toho nebylo málo, vrhl se i na psaní divadelních her. Detektivní román Sběratelé zla z nakladatelství Host je první knihou chystané série s forenzní psycholožkou Holly Wakefieldovou.

V této knize autor geniálním způsobem spojil drsné americké thrillery o vyšinutých sériových vrazích s tradiční anglickou detektivkou, která je založená na hledání stop a dedukci. Trefou do černého bylo vytvoření hrdinky, jaká tu ještě nebyla. Holly má co skrývat a její dětství nebyla žádná idylka, ale přesto dokáže normálně fungovat. O svých nedostatcích ví a na rozdíl od svých severských kolegů je schopná sebeironie a baví ji dělat si ze sebe legraci. Zároveň je to pohodová ženská, se kterou byste se rádi spřátelili. Třebaže je trochu švihlá, vzbuzuje tím sympatie.

Když ji Metropolitní policie vyzve, aby spolupracovala při hledání sériového vraha, s radostí souhlasí. Brzy se ukáže, že přecenila své síly, a vy se těšte na řadu humorných situací. Protože je autor scenárista, umí vystupňovat napětí a libuje si v pointách. Sedí mu dramatické situace a okamžiky, kdy hrůzou zapomenete dýchat. To, co mě u něj vyloženě baví, je to, že si neschová esa v rukávu a nečeká na závěrečné vysvětlující scény. Naopak. Griffin vás bude neustále překvapovat a šokovat.

Svá temná tajemství má Holly a má je i její parťák detektiv Bishop. Ti dva si od začátku lidsky sedli a je milé, že se jejich vztah vyvíjí tak, jak se vyvíjí. Holly i Bishop jsou kladní hrdinové a jsem si jistá tím, že ženské čtenářky si budou přát, aby skončili u oltáře. Chemie mezi nimi funguje dokonale, jejich dialogy jiskří a vy se rádi poddáte svým emocím. A to vše se paradoxně děje v příběhu, který je jeden z nejbrutálnějších, jaké jsem v poslední době četla.

Hlavní detektivní linie není přímočará v tom stylu, že by se policajti honili za vrahem, co likviduje náhodně vybrané lidi. Mark Griffin navázal na éru anglických detektivních hádanek z 30. let a vymyslel pěkně zamotané zápletky plné falešných stop a nečekaných zvratů. S Holly a Bishopem se rozhodně nebudete nudit, a pokud vám nebude chybět odvaha, můžete zkusit odhalit vraha. Držím vám palce, aby se vám to povedlo, i když vám příliš šancí nedávám. Mark Griffin je rafinovaný vypravěč, a jestli něco miluje, pak jsou to neřešitelné záhady. Díky němu si je zamilujete i vy.