Recenze: Šarlatové šaty

Je polovina devadesátých let. Mladičká Alice si užívá prázdniny v kempu. Navazuje nová přátelství a flirtuje se ctiteli. Jednoho dne zmizí a zůstanou po ní pouze šarlatové šaty. O pětadvacet let později najdou stavební dělníci ostatky mladé ženy. Patří Alici a nikdo netuší, co se přihodilo.

Louise Douglas je anglická spisovatelka, která se už proslavila v žánru krimi. Na svém kontě má jedenáct napínavých románů, přičemž všechny se umístily na prvních příčkách nejprodávanějších knih ve Velké Británii. My jsme se s ní mohli setkat poprvé díky knize Dům na pobřeží. Ten v roce 2022 vydalo nakladatelství Vendeta. Autorka o sobě říká, že inspiraci hledá ve svém okolí, a to, co ji baví nejvíce, jsou spletité rodinné vztahy. Literární vědci vyzdvihují zejména psychologii jejích postav a to, jak barvitě dokáže vylíčit prostředí a přírodu.

Šarlatové šaty právě vydává nakladatelství Vendeta a osobně jsem moc ráda, že jde o čistokrevnou klasickou detektivku. Však víte, to jsou ty příběhy, které psala Agatha Christie. Jsou zamotané, mají šokující závěr, a přitom máte řešení celou dobu před očima. Domnívám se, že nebudu jediná, kdo si při čtení této knihy vybaví detektivky, jaké psala královna detektivek, když byla v nejlepší formě. Prostředí připomíná ta, kde docházelo k vraždám i u Agathy Christe, a nevím, jak to Douglas udělala, ale celou dobu jsem měla pocit, že i postavy se mohly objevit v jednom z příběhů Agathy. Možná je to tím, že obě dámy píšou od srdce, o věcech, které znají, a nebojí se emocí.

Šarlatové šaty mají v centru dění zločin starý pětadvacet let. Paradoxně ale nemáte vůbec pocit, že tu jde o vyšetřování zločinů. Tady jde o lidi, o jejich vztahy a hodnoty. „Šarlatové šaty“ jsou do jisté míry rodinná detektivka s hrstkou aktérů. Všichni se znají, důvěřují si a nikoho z nich by nenapadlo, že je někdo z nich schopný zločinu. Ostatně, pětadvacet let měli za to, že se Alice utopila. Policie se svými pravidly a postupy v téhle knížce nemá co dělat, a upřímně řečeno, je to jen dobře. Postupně vyplouvají na povrch potlačované city, podezření nebo strach. Vy můžete hádat, co se tehdy stalo, ale rovnou vám říkám, že budete úplně vedle.

Vyšetřovatelé jsou zároveň svědci a podezřelí. Zločin mohl spáchat kdokoliv, kdo byl v té době poblíž, a o motivu můžete polemizovat společně s jednotlivými postavami. Všichni jsou k vám upřímní, zdá se, že jsou to hodní a čestní lidé. Nebudu říkat, jestli zdání klame, nebo ne, prozradím jen to, že v tomhle příběhu je důležitá náhoda, domněnky a špatná interpretace něčeho, co se stalo. Máte-li rádi napínavé a inteligentní „neřešitelné“ detektivky, rozhodně si Šarlatové šaty nenechte ujít. Je to pohodové a díky milým postavám i milé čtení. A o to víc budete šokováni v závěru, až zjistíte, kdo a proč Alici zavraždil. Je fajn, že Agatha Christie našla důstojnou pokračovatelku v tradici dobré anglické detektivky. Protože, koho by nebavilo řešit detektivní hádanky?