Recenze: Psychohry

Dárek pro tebe je tahle hra. Máš odvahu hrát? Čtyři lidé podlehli pokušení a od té doby o nich nikdo neslyšel. Jejich rodiny šílí strachy, a tak si najmou psycholožku a soukromou vyšetřovatelku Augustu Bloomovou, aby se je pokusila najít. Podaří se jí to, než bude příliš pozdě?

Anglická spisovatelka Leona Deakinová začala svou profesní dráhu jako psycholožka u policie. V oboru zůstala a nyní se zabývá psychologií práce. Do světa literatury vstoupila v roce 2013 romantickým románem Anomaly. Aktuální Psychohry jsou jejím prvním thrillerem. Knihu vydalo nakladatelství Jota. To, že Deakinová zběhla od romantiky k psychologickému thrilleru, bylo skvělé rozhodnutí, což poznáte už během prvních stránek.

Psychohry jsou temné, brutální a velmi drsné. A přesně taková je i Leona Deakinová coby vypravěčka. Nečekejte od ní soucit a rozhodně nepočítejte s tím, že vás bude vodit za ručičku. Tahle dáma se pranic nezajímá o váš jemnocit, ale naopak vás bude šokovat a děsit. Psychohry jsou nejen výborně napsaný thriller, ale zároveň i úžasná sonda do myšlení a jednání lidí, kteří nejsou tak zcela v pořádku. Otázkou ale je, kdo všechno do této skupiny patří?

Vyšinutými jedinci se to tady jen hemží a přiznejme si, že v tomto ohledu má rezervy i sama Augusta Bloomová. Analyzovat psycholožku se zřejmě nehodí, a tak raději nechám posouzení na vás. Augusta si kdysi prošla peklem a neustále ji tíží začátečnická chyba, které se kdysi v dobré víře dopustila. Nyní exceluje v oboru, ale upřímně říkám, že na kafíčko bych s ní nešla. Podobné pocity sdílí i její parťák Marcus Jameson. Ten by měl být coby bývalý agent MI6 zvyklý na ledacos, ale Augusta je i nad jeho síly.

Tihle dva společně pátrají po čtveřici naprosto rozdílných lidí, kteří se pustili do tajemné a nebezpečné hry. Vyšetřovatelé a vlastně i čtenáři budou dlouho tápat. Nebudete vědět, co je smyslem hry a kdo celou dobu tahá za nitky. Psychohry vás vystraší k smrti, ale o to nejde. Hrůza tu není samoúčelná, ale je součástí promyšleného příběhu s poměrně komplikovanou zápletkou. Psychohry jsou především detektivkou, kde jde o to vypátrat a usvědčit pachatele zločinu.

Možná se vám bude místy zdát, že je tu příliš psychologie, ale mějte trpělivost a čtěte pozorně. Všechno jsou totiž stopy a vodítka k úspěšnému vyřešení případu. Deakinová je obratná vypravěčka a skvělá manipulátorka. Doběhne vás řadou triků, ale nikdo nemůže říct, že nejedná fér. Ano, je zákeřná, bezcitná a s chutí se rýpe ve vašich ranách. Psychohry nejsou jen o postavách, ale z velké části jsou i o vás. Je důležité, jak k nim přistoupíte, a jak se k příběhu postavíte. Slabší povahy knihu nejspíš odloží, ale s tím autorka počítala.

Psychohry jsou hozenou rukavicí vašim dedukčním schopnostem i vaší schopnosti zachovat si chladnou hlavu. Leona Deakinová neuznává žádná tabu a vyloženě se posmívá pokrytectví a přetvářce. Všichni v téhle knížce jsou nějakým způsobem narušení a nikdo se nechová tak, jak by měl. Chování postav je nevypočitatelné, nemorální a hlavně překvapivé. Připravte se na to, že i vy se o sobě dozvíte řadu překvapivých informací. Tak co? Risknete to a najdete odvahu hrát spolu s Leonou Deakinovou?