Recenze: Příběh akvamarínu

Řetízek s akvamarínem přinesl jedné ženě vytouženou dceru. Ta ho věnovala někomu, kdo se do jejího rodného města přenesl z devatenáctého století. Má akvamarín schopnost přivolat skutečnou lásku a změnit osudy těch, kteří ho mají v držení?

Česká spisovatelka Miriam Blahová (1989) debutovala románem „Příběh slunečnice“. Ten stejně jako kniha Příběh akvamarínu vyšel v nakladatelství Motto. Autorka si s oblibou vybírá skutečné historické události a pohrává si s myšlenkou, co by se stalo, kdyby … Příběh slunečnice se částečně odehrává během druhé světové války, v aktuálním románu se inspirovala dřevařskou kolonií na Jablunkovsku.

Ona sama své knihy označuje za romance, ale Příběh akvamarínu se klidně může vydávat za historický román nebo román pro ženy. V jedné knize najdeme vlastně dva příběhy, které se už od začátku prolínají. Hlavní hrdinka Jasmína se považuje za zcela obyčejnou dívku. Protože vyrůstala s matkou posedlou věcmi mezi nebem a zemí, úmyslně se stala šedou myškou. Odmítla nosit batikované šaty i cingrlátka. My se s ní setkáváme ve chvíli, kdy nemůže najít práci jako kuchařka a kdy se nabídne, že bude uklízet v místním kostele místo své tety.

Právě tady se setkává s Jáchymem, který sem přicestoval z minulosti. Jáchym byl dřevorubec, žil na počátku devatenáctého století a Jasmínu považuje za přelud. Postupně nám bude odkrývat hodně osobní věci, které prožil, a jeho příběh je téměř tak zajímavý jako to, co se děje v přítomnosti. Jasmína žije v domě své matky a v jejím sousedství se objeví atraktivní Oskar. Oskar je lékař, a protože se s ní příliš nebaví, Jasmína ho považuje za namyšleného floutka. Ano, připadá jí pohledný a on by o ni možná i stál, ale ve vztahu jim brání několik věcí.

Jasmínu přitahuje záhadný Jáchym, Oskar je podle ní arogantní týpek, ale hlavně je tu její počínající choroba. Jasmína přehlíží náznaky, a když se dostaví na banální kontrolu, dozví se šokující zprávu. „Příběh akvamarínu“ je o lásce i o naději, ale hlavně je to příběh o tom, jak silní dokážeme být, když nám nic jiného nezbývá. Jasmína musí čelit kruté realitě a musí se vypořádat s něčím, co by ji ani ve snu nenapadlo. Svá tajemství má i Jáchym a je docela možné, že něco, co se stane v přítomnosti, má sílu změnit dějiny. Miriam Blahová svůj příběh zasadila do míst, která důvěrně zná, a díky ní je poznáte i vy.

Nemusíte se obávat, že byste něčemu nerozuměli. Tohle je příběh o lidech a o tom, co je dělá šťastnými, nebo co je naopak trápí. Jáchym používá zastaralou češtinu, co nám bude připadat jako nářečí, ale v knize to působí jako bonus navíc. Celý příběh stojí a padá s Jasmínou a já jsem moc ráda, že nám ukázala, v čem spočívá síla ženství a co je v životě opravdu důležité. Obě dějové linie se v jistém bodě protknou a vás čeká příjemné překvapení. Myslím, že příběh skončil tak, jak měl. Jasmína bude spokojená a vy pravděpodobně také. Příběh akvamarínu vás pohladí na duši, a pokud prožíváte splíny, ukáže vám, že i zdánlivě neřešitelné situace se dají zvládnout. Stačí jen chtít.