Recenze: Překročit všechny hranice

Maddie, Jo a Ian. Dvě nejlepší kamarádky a manžel jedné z nich. Seznámili se před šestnácti lety na Balkáně a dnes žijí poklidným životem. Tedy jen do chvíle, kdy jeden z nich zatelefonuje na policii. Policisté se musí vypořádat s mrtvolou a případem plným nesrovnalostí a lží.

Annie Ward vystudovala anglickou literaturu, tvůrčí psaní a scenáristiku. Její první scénář Divný zvyk získal cenu poroty na filmovém festivalu v Aspenu a Ward pokračovala v úspěšně kariéře. Vše se změnilo v polovině devadesátých let, kdy odletěla do Bulharska, kde psala turistické průvodce a přednášela na univerzitě. Po pěti letech strávených na Balkáně se odstěhovala do amerického Kansasu a začala pracovat na své první knize. Tou byl román Překročit všechny hranice, který si můžete přečíst díky nakladatelství Domino.

Překročit všechny hranice se stal okamžitou senzací. Kniha byla přeložena do dvaceti světových jazyků, posbírala řadu ocenění a Ward se stala miláčkem čtenářů i literárních kritiků. Co se týče zařazení do škatulek, shodneme se na tom, že Překročit všechny hranice je thriller. Je úplně jedno, zda knihu označíme za psychologický nebo krimi thriller, v každém případě vás čeká setsakramentsky napínavé čtení plné šokujících zvratů.

Možná budete zpočátku skeptičtí a budete si říkat, že podobných příběhů existují desítky, ne-li stovky, ale nenechte se mýlit. Podceňovat tuhle dámu se nevyplácí. Ward má načteno a je jí jasné, že vy také. Proto přišla s originálním příběhem, kde je všechno jinak, než byste čekali. To, co působí jako klišé, je ve skutečnosti falešná stopa. Autorka si s vámi bude celou dobu hrát jako kočka s myší a bude se škodolibě usmívat nad tím, že jste se nechali napálit. Ale víte co? Vy ji za to budete milovat.

Vlastně je obdivuhodné, co se dá vymyslet na malé ploše a jen se třemi aktéry. Všechno se tu odehrává v rámci jedné rodiny, ale přitom je Překročit všechny hranice z ranku thrillerů, kde není o překvapení nouze. Příběh je báječně zamotaný, a pokud polevíte v ostražitosti, uteče vám něco důležitého. Jako v každé správné detektivce se tady všechno točí kolem úmrtí. To vyvolává řadu otázek a pochybností.

Čtenářky potěší, že jsou tu silné ženské hrdinky, které mají život (i děj knihy) pevně ve svých na první pohled jemných rukách. Intrikuje se tady, až to není hezké, všichni do jednoho lžou a být vámi, tak nevěřím nikomu včetně autorky. Strhující příběh vygraduje ve fenomenální finále, kde vás čeká hned několik překvapení. Annie Ward je typem autora, který se nebojí změnit děj v posledním odstavci a pointu si klidně nechá do poslední věty.

Díky tomu jí budete viset na rtech, a až příběh dočtete, budete ji v duchu popohánět, aby už pracovala na dalším.  Na jejím stylu psaní si vytvoříte závislost a budete se smát tomu, jak vás doběhla. Vždyť to přece bylo tak průhledné a vy jste měli jasno, no ne? Překročit všechny hranice je skvělá ukázka toho, jak má vypadat neřešitelný thriller, který přečtete na jedno posezení a potom ho budete nadšeně doporučovat všem, kteří mají rádi komplikované a rafinované detektivky.