Recenze: Osiřelé sestry

Dívky, které jejich matka odloží do sirotčince, jsou samo o sobě skvělým námětem knihy. Autorka Osiřelých sester ale příběh zasadila do předválečného a válečného období, což můj zájem o knihu ještě umocnilo.

Příběh začíná poměrně idylicky – dvě malé dívky žijí se svou maminkou a všechny se navzájem zahrnují láskou. Tatínka bohužel nemají, protože zemřel a mladší z dcer ho ani nepoznala. Jednoho dne se s maminkou vydají na výlet. Mladší Etty nic netuší, zato o čtyři roky starší Dorothy počítá s tím, že se něco děje. Když dorazí do cíle – do sirotčince na okraji města –, Dorothy se snaží být statečná a před svou malou sestrou na sobě nedat nic znát. Maminka jim vysvětlí, že se od nich musí na nějakou dobu odloučit, ale vrátí se pro ně. Plynou ale měsíce… a roky… a sestry stále zůstávají v sirotčinci. Kvůli svému odlišnému věku musejí být navíc rozděleny. Zejména Etty nese pobyt v neútulném prostředí špatně. Majitelé instituce jsou nepříjemní lidé, kteří se dětem snaží jejich život více ztrpčit. Jedinou vlídnou dospělou duší je jedna z vychovatelek.

Vidinou vysvobození je hranice 15 let, kdy musejí domov opustit. Poté ale také vstupují do neznáma, protože si musejí zajistit práci a bydlení. Do tohoto dění přichází druhá světová válka a osud ani jednu z nich nadále nešetří. Obě jsou si navzájem největší oporou. Ve vzduchu stále visí to, proč je matka kdysi umístila do sirotčince. Každá z nich se tím po svém trápí – Etty svou matku nenávidí, Dorothy se ji snaží obhajovat a ráda by zjistila, co za tím stálo. Je jasné, že i tahle záhada musí být čtenáři objasněna, a proto není těžké obracet stránku za stránkou. Kniha tragickými událostmi (i vlivem válečného období) nešetří a zápletka Osiřelých sester je zdařile poskládaná. Dostatek prostoru je věnován i trablům s láskou či prvním poblázněním, s čímž se musejí sestry popasovat. Podaří se oběma najít rodinné štěstí – nové a pohodové, když to původní ztratily?

Co mi na konci knihy téměř vyrazilo dech, je zjištění, že se jedná o autorčinu prvotinu, navíc v jejím věku – Shirley Dickson je již prababičkou. Na to, že je to debut, je kniha ve všech směrech dotáhnutá do konce. Nenajdete tady nic prvoplánového, ani zápletku neuhádnete na první (ani druhou) dobrou. Zařaďte Osiřelé sestry do své knihovničky, ať si nepřipadají osaměle...

Autorka: Radka

Četli jste Osiřelé sestry? Napište o nich krátkou recenzi a získáte body do věrnostního programu.