Recenze: O ostatních nevím nic

Alice byla vždycky trochu jiná než ostatní. Kamarádi ji považují za šílence, cizí lidé se jí bojí a odborníci by nejspíš hovořili o poruše autistického spektra. Dívka vyrůstá s matkou a babičkou a stejně jako ostatní sní o tom, že se jí splní všechna její přání.

Kristina Májová (1988) vystudovala scenáristiku a dramaturgii na FAMU. Její scénáře byly několikrát oceněny v soutěži filmové nadace. Od roku 2012 spolupracuje jako externí dramaturgyně s Filmovým centrem České televize. Román O ostatních nevím nic je jejím literárním debutem a knihu právě vydalo nakladatelství Host. Kristina Májová si pro svou prvotinu vybrala téma dospívání. Všichni z vlastní zkušenosti víme, že žádný puberťák to nemá vůbec jednoduché. Celý svět se proti němu spikl a nikdo mu nerozumí.

Jenomže v případě Alice je to náhodou pravda a nijak to nesouvisí s tím, že se nachází v telecích letech. Alice se narodila z vášnivé lásky české zdravotní sestře a jejímu excentrickému švédskému příteli. Když byla maličká, přišla o otce a její matka se stala chodícím stínem. Ačkoliv Alici milovala z celého srdce, souhlasila s tím, že se o výchovu a o domácnost postará její autoritativní matka. Alice svou babičku nenávidí, a nutno podotknout, že babička ani matka to s ní nemají jednoduché. Alice má svůj svět, který má svá logická pravidla. O ostatních lidech nic neví a vlastně ji to ani nezajímá.

Román O ostatních nevím nic není ale žádné ponuré nebo psychologické čtení. Alice je přece jenom mladá dívka toužící po velké lásce. Jejím idolem je zpěvák Tomáš a Alice vymyslí rafinovaný plán, jak ho sbalit. Alice by vás mohla dojímat a rozněžňovat, ale vy s údivem zjistíte, že se ve skutečnosti královsky bavíte. Budete se smát tomu, jak si Alice vykládá náš svět a jak chápe lidskou komunikaci. Její eskapády jsou šílené, ztřeštěné a někdy totálně absurdní. A víte co? Nejspíš se přistihnete i při tom, že se smějete a zároveň pláčete. Alice je jako literární postava naprostý úkaz a klobouk dolů před autorkou, že se do něčeho takového pustila.

Třebaže má román nesporný filmový potenciál, žádný snímek nenahradí kvalitu knižní předlohy. Kristina Májová si vyhrála s textem a vy se těšte na řadu neobvyklých slovních spojení a obratů. Autorka má cit pro psané slovo a nedělá jí problém vyvolat ve vás řadu emocí. Alice je jako smršť a vy do poslední chvíle nebudete vědět, zda z toho ona i vy vyjdete ve zdraví. Alice by ráda žila život podle manuálu, všechno bere doslova a strašně se diví, proč z ní má strach i její nejlepší kamarád. U scén týkajících se balení nebo prvního sexu se budete chytat za hlavu, ale zároveň si budete přát, aby kniha nikdy neskončila.

Alice vám budete připadat jako bytost z jiného světa. Co si taky myslet o dívce, která si život plánuje podle tajemného hlasu, který slyší jen ona, nebo podle věštby staré obtloustlé podvodnice? V jistém okamžiku si uvědomíte, že je Alice prima žába, která to nemyslí vůbec špatně. Zamilujete si ji a budete jí držet palce, aby se jí splnily sny. A zároveň se budete modlit, abyste někoho takového, jako je ona, nikdy nepotkali ve skutečném životě. O ostatních nevím nic je srdceryvný a zároveň vkusný příběh, který nenechá chladným nikoho z nás. Potěší všechny čtenáře a divila bych se, kdyby neposbíral i řadu literárních cen.