Recenze: Let

Sergej Aljochin si jako kriminalista získal přezdívku Buldok. Brzy ale sešel ze správné cesty a provedl něco, co ho může stát krk. Z elitního policisty se stal psancem. Prchá před ukrajinskou mafií, prahne po pomstě za smrt manželky a dcer, a aby toho nebylo málo, v zádech má sériového vraha.

Ukrajinský spisovatel Sergej Leonidovič Lojko (1953) patřil dlouhá léta ke špičce v oboru žurnalistiky. Byl zpravodajem, překladatelem a fotografem a za svou práci pro americké noviny získal řadu ocenění. Lojko se zaměřuje především na válečné konflikty. Kvůli dobré reportáži trávil dlouhá léta přímo na bojištích a bylo jen otázkou času, kdy od žurnalistiky přejde k psaní beletrie. Do světa literatury vstoupil v roce 2015 románem Peklo na letišti.

Kniha se okamžitě stala bestsellerem a byla přeložena do mnoha jazyků. Let je autorovým druhým beletristickým počinem a zahraniční recenzenti na něj pějí chválu zejména díky popisu současné drsné reality na Ukrajině. Knihu u nás vydalo nakladatelství Host. Let je drsné svědectví o tom, jak to chodí v zemích bývalého Sovětského svazu. Ten se sice rozpadl, ale diktatura tu funguje dál. Dokonce i novináři a spisovatelé se bojí říkat pravdu a před mnoha praktikami raději zavírají oči.

Komunistické praktiky se prolínají s fungováním mafie a vy se připravte na hezkou řádku mrtvých. A nejde jen o oběti sériového vraha, který po sobě zanechává znetvořená těla. Stačí udělat chybný krok, otevřít si pusu na špatném místě a máte zaděláno na problémy. Hlavní hrdina Sergej Aljochin je prototypem policisty své doby. Zformovalo ho dění na Ukrajině a bylo jen otázkou času, kdy se nechá zkorumpovat. Kdysi byl elitním vyšetřovatelem, ale my se s ním setkáme ve chvíli, kdy se coby zločinec ukrývá na jachtě v Los Angeles a bojí se pomsty mafiánského bosse.

Jeho už tak svízelnou situaci zkomplikuje sestřelení civilního letadla. V něm seděla jeho milovaná manželka a dvě malé dcerky. Aljochin se rozhodne pomstít a s pomocí starých přátel i nepřátel se vydává na sebevražednou misi. Díky thrillerovým schématům a motivům připomíná Let komerční literaturu, ale díky stylu vyprávění bych ho neváhala zařadit ke společenským románům. Lojko je jako vypravěč opravdu důkladný. Dal si záležet i na nepatrných maličkostech a nepřestane vás udivovat svým smyslem pro detail.

Jeho největší devizou je, že dokáže vyhmátnout podstatu. Tu vám naservíruje čtivě a zároveň tak sugestivně, že se bez problémů ponoříte do temného světa zla. Let je špionážní román plný politikaření a intrikování. Také je to plnokrevný thriller amerického typu, v němž jde o vypátrání sériového vraha. Ne bez důvodu některé postavy hovoří o „Kmotrovi“, ačkoliv ten původní je jen slabým odvarem Letu. Lojko zůstal věrný svému novinářskému vidění světa a jeho vyprávění je suché a věcné. Popisné pasáže připomínají reportáže a vy budete na vážkách, zda čtete román, nebo časopis věnovaný politice.

Hodnocení

Každopádně si vás Let získá svou autenticitou a popisováním zločineckých praktik. Zdálo by se, že karty jsou jasně rozdány, ale protože jsme v thrilleru, spousta věcí je jinak, než si postavy nebo čtenáři myslí. Z přítele je rázem nepřítel, ale i nepřítel se s vámi může spojit, pokud máte společný cíl. Let je cynický příběh o našem sobectví a strachu. Zároveň je to ale také silný příběh o lásce, o pomstě a schopnosti obětovat se pro druhé.