Máme pro vás LEPORELO ZDARMA. Vyberte si ze dvou druhů.

Recenze: Králové ve stínu

Po smrti Ladislava Pohrobka se uvolnil český trůn. Protože šlo o významný a strategicky výhodný titul, představitelé mocných rodů začali vyjednávat a intrikovat. Ve hře byl také polský rod Jagellonců. Jaké byly jeho šance? Mohl polský král vládnout i u nás, nebo se dočkali až jeho potomci?

Český spisovatel Zdeněk Grmolec (1947) vystudoval na univerzitě obor učitelství českého jazyka a společenských věd a poté dlouhá léta pracoval jako středoškolský pedagog. V sedmdesátých letech vstoupil do světa literatury coby básník, ale později dal přednost prozaickým útvarům. Na svém kontě má čtrnáct knih, mezi nimiž převažují historické romány z různých období našich dějin a populárně naučné publikace. Historický román Králové ve stínu vyšel v nakladatelství Moba.

Zdeněk Grmolec si pro své knihy vybírá epochy, kdy se dějiny měnily doslova každým dnem. Náš příběh začíná v den, kdy se veřejnost dozvěděla o smrti Ladislava Pohrobka. Ten zemřel bez následníka, a tak český trůn osiřel. Jak už to ale bývá, neměl osiřet nadlouho. Čechy byly vždy ceněné pro své umístění, a tak jejich sousedé začali hledat vhodného nástupce. Každý měl svého favorita, všichni kandidáti měli za zády mocné příznivce, a i prostí lidé chápali, že tady jde především o politiku. Velkou roli sehrálo náboženství, protože společnost byla rozdělena na katolíky a protestanty.

Mocní začali spekulovat, neštítili se žádných podrazů a někteří se dokonce uchýlili ke zločinům. To, co mělo nakonec ovlivnit chod dějin, byla sňatková politika. Panovníci neváhali domluvit sňatek svým batolatům, muži ve středním věku se ženili s dospívajícími dívkami a nejedna aristokratka se začala chovat jako kurtizána, protože se už viděla s korunou na hlavě. Králové ve stínu se zabývají rodem Jagellonců. Protože nás nejvíce zajímá Vladislav, musíme si nějaký ten rok počkat, než se z dítěte stane mladý muž. Grmolec je skvělý vypravěč. V jeho podání vám bude historie ožívat před očima a vy budete mít pocit, že jste se přenesli o několik staletí nazpátek.

Jako historik je Grmolec naprosto objektivní, a tak nezjistíte, jaký měl ke své hlavní postavě vztah. Ludvíkovi nijak nenadržuje, neodsuzuje ho, ale pouze vám předkládá historická fakta. A dělá to tak, že si ani nevšimnete, kolik nových informací jste získali. Ludvíka budeme sledovat od jeho narození do smrti, přičemž se autor zaměřil na téma, které je čtenářsky velmi vděčné. Konkrétně hovořím o vztazích k ženám. V tomhle ohledu byl Ludvík nebývale slušný a možná až naivní. V ostrém kontrastu s tím jsou jeho sňatky – nesňatky způsobené tlakem jeho spojenců. Mužští čtenáři pravděpodobně víc ocení pasáže věnované válkám a bojům s Turky a všichni bez rozdílu si vychutnáme lehce bulvární informace o tom, jak se kdysi žilo.

S psaním historických románů je spojena jedna zásadní obtíž. Kolik toho říct, abychom neodradili laiky, ale zároveň neurazili odborníky? Zdeněk Grmolec našel tu správnou míru, a tak si příběh Ludvíka Jagellonského užijete bez ohledu na to, jaké máte o Jagelloncích povědomí. Králové ve stínu jsou důstojné a kvalitní čtení pro všechny, kteří mají rádi poučné a zároveň i zábavné příběhy napsané svižným tempem. Jagellonci se mohli pyšnit tituly a skvělým rodokmenem, ale pořád to byli obyčejní lidé z masa a kostí. Lidé, kteří toužili po štěstí i navzdory svému jménu.