Recenze: Klan

V žánru young adult se na našem trhu moc knih, které by byly inspirované vikingskou tematikou, neobjevuje. V zahraničí získal debut Adrienny Young velmi příznivé ohlasy a bylo jen otázkou času, než vyjde i u nás. Počkala jsem si tedy na překlad a do očekávané novinky se s chutí pustila. Recenze ostatních českých čtenářů totiž byly více než kladné.

Young adult fantasy Klan je prvotina Adrienny Youngové, která v českém překladu vyšla u nakladatelství Fragment. Láká nejenom nádhernou obálkou, ale také příběhem, který je silně inspirovaný Vikingy. Odehrává se v alternativním světě, ve kterém proti sobě už dlouhá léta bojují dva znepřátelené klany. Hlavní hrdinka Eelyn se stále snaží vyrovnat se smrtí staršího bratra. Během jednoho z nájezdů nepřátelského kmene je ale zajata a brzy zjišťuje, že její bratr je stále na živu – u nepřátel. Dokáže se dívka, pro kterou čest znamená vše, vyrovnat s jeho zradou?

I když je Klan primárně propagován jako vikingský příběh, osobně jsem měla trochu problémy v něm Vikingy najít. Je sice pravda, že se zde objevují klany, runy a některé prvky ze severské mytologie přizpůsobené fiktivnímu fantasy světu, jinak mi celý příběh ale spíše připomínal divoké kmeny Dothraki ze Hry o trůny. I když jde o autorčinu prvotinu, příběh je velmi čtivý a v některých částech i poměrně napínavý. Nedoporučovala bych jej ale těm, kteří nemají rádi pomalejší tempo příběhu – větší část knihy zachycuje každodenní život ve kmeni Riki, což může být zdlouhavé a pro někoho i nudné.

„Jestli budeš ještě někdy vyhrožovat mé rodině, zabiju tě,“ dýchal přerývavě. „Tebe zabiju, pak počkám na oblevu a vydám se na fjord tvého otce zaříznout ve spánku.“

Samotná zápletka je založena na velmi jednoduchém konceptu a může být i předvídatelná. Pokud se od toho ale oprostíte, čeká vás zajímavý fantasy příběh. Největším plusem jsou zejména postavy, jejichž charaktery jsou různorodé. Nejvíce prostoru věnuje hlavní hrdince Eelyn, která vyrůstala od mala v kmeni Asků a největší význam pro ni má čest jejího kmene. Právě tento koncept je jednou z nejzajímavějších věcí na celém příběhu. Eelyn je silná hrdinka, která se jen tak nevzdává a osobně jsem si ji i celkem oblíbila. O něco méně se mi líbil její starší bratr, s jehož chováním jsem měla místy problém. Autorka se zaměřila i na vedlejší postavy, které byly vesměs zajímavé. Velkým plusem je i to, že autorka na konec knihy připojila slovníček pojmů i s jejich výslovností, takže se čtenář může lépe orientovat.

Nesmím zapomenout ani na romantickou linku, která byla nenásilná a rozhodně nešlo o žádnou instalove. Příběh příjemně dokreslovala. Osobně mne příběh příjemně překvapil. Nečekala jsem od něj moc, tudíž jsem ani nebyla zklamaná. Doporučila bych jej především těm, kteří hledají oddechovou fantasy se severskými prvky a nevadí jim pomalejší tempo příběhu. Pro fanoušky mám také dobrou zprávu – autorce v nedávné době vyšla v originále další kniha zasazená do stejného světa jako Klan. Je zde tedy možnost, že i ona se dočká českého překladu.

Celkové hodnocení: 4/5
Autor: Kateřina Kopišťová