Recenze: Horečka

Deenie Nashová je pilná studentka a oblíbená kamarádka. Navštěvuje střední školu, kde učí její otec, a začíná se zajímat o druhé pohlaví. Dívkou i celým městečkem otřese záchvat její nejlepší kamarádky. Ta v nemocnici bojuje o život a záhy se městečkem začne šířit záhadná epidemie.

Americká spisovatelka Megan Abbottová vystudovala anglickou a americkou literaturu a poté se vrhla na dráhu spisovatelky. Na svém kontě má několik scénářů k seriálům a odborných prací o americké drsné škole, ale nejznámější je díky svým románům. Zatím jich vyšlo sedm a všechny z nich obdržely řadu význačných cen. Román Horečka u nás vydalo nakladatelství Jota. Jde o nevšední záležitost, a tak nepřekvapí, že si Horečka odnesla několik ocenění jako nejlepší román roku.

Horečka je poměrně neuchopitelné čtení. Ano, obsahově ji můžeme zařadit do žánru hororu nebo katastrofického thrilleru, ale díky unikátnímu stylu psaní připomíná umělecké romány založené na dojmech a vjemech. Abbottová se snaží zachytit prchavý okamžik a její text si vychutnáte všemi smysly. Pokud toužíte po přirovnání, Horečka evokuje impresionistický román Stříbrný vítr od českého klasika Fráni Šrámka. I Horečka se odehrává mezi dospívající mládeží, která se musí vyrovnat s řadou problémů.

Za hlavní hrdinku můžeme považovat šestnáctiletou Deenie. Dívka vyrůstá s otcem a bratrem na maloměstě, kde je převážnou část roku zima. Její matka uprchla do teplého koutu Ameriky a nijak o sobě nedává vědět. Deenie je vzorná studentka, ale potřebuje si najít své místo v partě kamarádek a také se potřebuje vyrovnat se svou probouzející se sexualitou. Megan Abbottová dokáže skvěle vytvořit pochmurnou atmosféru, a tak vám už od začátku bude běhat mráz po zádech.

A to i přesto, že stylem psaní Horečka připomíná báseň plnou metafor, personifikací a přirovnání. Tenhle příběh je plný barev a vůní a vy jej budete vnímat všemi smysly. Což ale na druhou stranu může zpočátku činit problémy těm, kteří knihu podcení a budou očekávat nenáročné čtivo. Horečka se točí kolem dospívající mládeže, je temná, znepokojivá a zároveň podivně krásná. Hlavním tématem je katastrofa způsobená záhadnou epidemií. První obětí nákazy je nejlepší kamarádka hlavní hrdinky.

Deenie se spolu s ostatními snaží přijít na to, co epidemii způsobilo, a stejně jako ostatní se bojí o svůj život. Zároveň s tím se musí vyrovnat se svými vnitřními démony a špatným svědomím kvůli několika věcem, které provedla. Celé městečko je zděšeno a každý se snaží přijít na to, co se děje. Obětí nákazy přibývá a s tím se vyrojí řada teorií. Dospělí by se nejspíš zachovali jinak, ale dospívající se uzavřou do sebe a trápí se tím, co se jim v minulých dnech přihodilo. Dějem hodně zamává řada omylů a nedorozumění.

Plnokrevné horory mají často otevřené konce a neobejdou se bez závěrečné scény, kde je popřený definitivní závěr a kde zůstávají otevřená vrátka pro další hrůzy. To ale není případ Horečky. Tohle je thriller, kde je všechno, jak má být, ačkoliv se tu koketuje s nadpřirozenými věcmi a čarodějnictvím. Megan Abbottová vám poctivě předkládá všechna fakta a v závěru jsou jednoznačně vysvětleny všechny záhady. Pokud máte rádi napínavé a originálně napsané příběhy, potom si Horečku rozhodně nenechte ujít.