Recenze: Ernettiho stroj

„Bible mluví obrazně, fyzika používá rozum, ale obojí dává stejný smysl. Věřím, že nám dnešní věda odhalí opravdovou boží velikost.“

Po stopách dalšího z neuvěřitelných vatikánských tajemství se tentokrát vydává Roland Portiche, francouzský režisér a autor televizních dokumentů týkajících se zejména dosud neodhalených tajemství historie. Po vzoru amerického spisovatele Dana Browna se Portiche v románu Ernettiho stroj neustále pohybuje na hraně mezi fikcí a skutečností a čtenář většinou neví, ve které oblasti se právě nachází.

Píše se podzim 1955, jsme uprostřed studené války a ve Vatikánu ožívá tajný projekt nadaného italského fyzika Ettore Majorana, který v roce 1932 zmizel neznámo kam. Od samotného papeže přichází žádost o sestrojení chronovizoru, který by křesťanům potvrdil pravost evangelií a dokázat existenci samotného Ježíše Krista. Sestrojení se zhostí jen pár jedinců, projekt je tajný z nejtajnějších. Stěny vatikánského archívu se stanou svědkem zrození stroje, který díky nepravděpodobnému souběhu okolností dokáže zaznamenat kousek minulosti. Jak nebezpečné to však může být nejen pro lidstvo, ale i pro samotného strůjce, otce Pellegrina Ernettiho? To, co vidí, otřese nejen jeho duší, ale i vírou v Boha a mesiáše. S chronovizorem otevírá Vatikán Pandořinu skříňku a ven vypouští jen démony.

Do příběhu zasáhne i odvážná izraelská archeoložka Nataša pracující v Rockefellerově muzeu v Jeruzalémě, která o existenci Ježíše pochybuje a mocichtivý biskup z Ria, Dom Alberto Pindare de Carvalho. Kniha je plná napínavých pasáží, odhaluje intriky mezi jednotlivými tajnými službami jako jsou CIA, Mossad či KGB.

Je zcela neuvěřitelné, že se tento příběh zakládá na skutečnosti. Jestli je tedy jen málo z tohoto pravda, pak nás možná čekají opravdové zvraty v chápání světa jako takového. Nebo je lepší, jak radí i samotný Vatikán, nechat vše zavřené v bednách v nepřístupných prostorách vatikánských archívů, aby se veřejnost o podobných „neshodách“ v otázkách náboženství vůbec nedozvěděla. Nechat všechno pěkně pod pokličkou a neměnit již zaběhnuté…

Autor: Denisa Šimíčková