Recenze: Elizino tajemství

Atraktivní Eliza si vždycky věděla rady. Lhala, intrikovala a nebála se vydírat bohaté chlápky. Spíše omylem se ocitla v koncentračním táboře Osvětim. Dokáže využít svých schopností, aby se zachránila? Nebo ji dostihne její minulost?

Dominik W. Rettinger je polský scenárista, režisér a spisovatel. Vystudoval kulturologii a Státní filmovou, televizní a divadelní vysokou školu. Jako scénárista a režisér se podílel na řadě úspěšných filmů a seriálů. Na svém kontě má několik úspěšných románů a nyní právě vychází jeho historický román z druhé světové války Elizino tajemství. Knihu vydává nakladatelství XYZ a vy se těšte na zvláštní a hodně netradiční příběh.

O druhé světové válce a jejích útrapách bylo napsáno hodně knih a natočeno mnoho filmů. Ačkoliv by to jejich tvůrci nikdy nepřiznali nahlas, tak nějak se počítá s tím, že se o dané tematice nesluší vtipkovat. Hlavní hrdinové těchto příběhů jsou skrz naskrz čestní lidé, kteří bojují o život. Jejich nepřítelem jsou nacisté a zřejmě se shodneme na tom, že by bylo divné, kdyby u nás vyšla kniha, ve které by to bylo jinak.

A přesně to se stalo. Dominik W. Rettinger se vykašlal na veškerá očekávání a klišé a napsal příběh, který nejde po vyšlapaných cestičkách. Román Elizino tajemství vás možná pobouří, ale díky tomu o něm budete ještě dlouho mluvit. Hlavní hrdinka románu se jmenuje Eliza a upřímně řečeno, jde spíše o antihrdinku. V jiném typu příběhu by vám byla odporná, ale tady ji budete obdivovat a budete jí držet palce, aby se se svou vyřídilkou dokázala vymluvit z každého průšvihu.

S Elizou se poprvé setkáváme v roce 1939. Tehdy se živí drobnými i většími podvody a nijak si neláme hlavu s tím, komu ublíží. Peníze získává díky vydírání a používá tolik různých identit, že už ani sama neví, jaké je národnosti. Eliza je cynik do morku kostí, což je na stránkách románu z druhé světové války velmi osvěžující. Její lži způsobily, že se dostala do koncentračního tábora Osvětim. Tady má určité výhody, protože tu není jako Židovka, ale jako politický vězeň.

Zlom nastane ve chvíli, kdy se objeví možnost pracovat v místním nevěstinci jako prostitutka. Ostatní ženy se hroutí, ale Eliza vycítí šanci a popadne příležitost za pačesy. O sobě si nikdy nedělala žádné iluze a erotiku považuje jen za fyzické cvičení. Svou situaci bere s nadhledem a nepochybuje o tom, že přežije. Problém ale nastane, když se v táboře v roli jejího nadřízeného objeví muž, kterému kdysi ublížila. Elizino tajemství je historický román a zároveň i román pro ženy. Odehrává se v kulisách koncentračního tábora a vy se jaksi bokem dozvíte, jaká zvěrstva zde probíhala.

Eliza je protivná ženská, které ani za mák nezáleží na tom, co si o ní budete myslet, ale paradoxně to dopadne tak, že si ji oblíbíte a bude vás mrzet, že je kniha u konce. Překvapivé je, že mezi brutálními scénami se objeví i pár vyloženě vtipných a zároveň vás příběh dojme k slzám. S emocemi budete jako na houpačce a budete si přát, abyste se dokázali chovat jako Eliza. Možná že není hodná holka, ale jak sami uvidíte, tenhle přístup funguje.