Recenze: Co naše babičky uměly a na co my jsme zapomněli

Edice ČT mi udělala radost a po necelých dvou letech vydala další díl knihy Co naše babičky uměly a na co my jsme zapomněli. Svou babičku už nemám, tak mají tyto tituly v mé knihovně čestné místo a připomínají mi dětství.

Předmluvu ke knize opět napsal PaedDr. Jaroslav Berka, který se v ní tentokrát uvádí, že „virová epidemie přeházela naše životy a ukázala, že nastaly a opět mohou nastat okamžiky, kdy se nemůžeme spolehnout vůbec na nic z toho, co nám moderní doba přináší.“ Zmiňuje tak například šití roušek a zamýšlí se nad tím, že naši předkové byli v mnoha ohledech vyspělejší než my dnes. Následují krátké rozhovory se sedmi otázkami pro průvodce pořadem: Terezu Hátleovou, Petra Pěknice a Simonu Berkovou.

Kapitol je v knize celkem 16 a tentokrát potěší hlavně chovatele a gurmány. Zaměřují se například na skot, krůty a kachny, přítele člověka, čuníka a šunku, zeleninu, jablka, hrušky a jahody, perníky a moučníky nebo na víno a med. Tématu soběstačnosti se pak drží kosmetika a drogerie, domácí lékař nebo šikovné náhražky. Každý si zde zkrátka najde to svoje a určitě se bude kochat kvalitními fotografiemi doplňující moc zajímavé texty.

Já jsem knihu přečetla jedním dechem, zapsala si, co chci vyzkoušet a něco rovnou aplikovala v praxi. Vyrazila jsem do zahrady a nasbírala si zelené dobroty na jarní pročišťující čaj. K seznamu v knize, kde byly listy maliníku, květy sedmikrásky, listí černého rybízu i s pupeny a mladé pampeliškové listy, jsem doplnila ještě několik mladých kopřiv a na balkoně si pak vychutnala velmi zdravý nápoj.

Z receptů mě zaujal recept na staročeskou pražbu ze špaldy, domácí sýr s názvem omladinka, námořnické maso s karamelem, pomalu pečený krůtí krk, kopřivové lívanečky, bramborové placky pečené na plotně, rajská jablka jako kompot, zimní zeleninové lečo nebo karbanátky s červenou řepou. Tu jsem na rozdíl od mletého masa měla doma, tak jsem z ní připravila velmi jednoduchý a delikátní salát. Na něm se ukázalo, že není potřeba používat tisíc surovin, ale že v jednoduchosti je krása a stačí jen ty základní.

Co naše babičky uměly a na co my jsme zapomněli 2 je skvělá kniha vycházející z neméně dobrého pořadu. Ten já osobně málokdy stihnu, takže jsem ráda, že mám vše takto po kupě a už se těším, jestli vyjde i třetí díl.

Hodnocení: 90 %

Autor: Jana Langerová